× -bahasa-

×

view_list1.png Portall   view_list1.png Artikel   view_masonry.png Galeri   view_grid.png Cerita   view_list2.png Video  
×
  • url:
×
×
×
9 0 0 0 0 0
9
   ic_mode_light.png

INILAH MACAM-MACAM SYURGA

Inilah Macam-Macam Syurga
1. SYURGA FIRDAUS,
2. SYURGA ’ADN,
3. SYURGA NAIM,
4. SYURGA MA’WA,
5. SYURGA DARUSSALAM,
6. SYURGA DARUL MUQAMAH,
7. SYURGA AL-MAQAMUL AMIN,
8. SYURGA KHULDI.
Keterangan:


1). SYURGA FIRDAUS:


Syurga yang diciptakan dari emas yang merah dan di peruntukan bagi orang yang khusyuk sholatnya, menjauhkan diri dari perbuatan sia-sia, aktif menunaikan zakat, menjaga kemaluaannya, memelihara amanah, menepatijanji dan memelihara sholatnya.


2). SYURGA ‘ADN:


Syurga yang di ciptakan dari intan putih dan di peruntukkan bagi orang yang bertakwa kepada ALLAH ( An Nahl : 30-31 ), benar-benar beriman dan beramal shaleh ( Thaha :75 - 76 ), banyak berbuat baik ( Fathir : 32 - 33 ), sabar, menginfaqkan hartanya dan membalas kejahatan dengan kebaikan ( Ar-Ra’ad : 22 - 23 ).


3). SYURGA NAIM:


Syurga yang diciptakan dari perak putih dan di peruntukkan bagi orang-orang yang benar-benar bertakwa kepada ALLAH dan beramal shaleh. ( Al Qalam : 34 ).


4). SYURGA MA’WA:


Syurga yang diciptakan dari jamrud hijau dan di peruntukan bagi orang- orang yang bertakwa kepada ALLAH ( An Najm : 15 ), beramal shaleh ( As Sajdah : 19 ), serta takut kepada kebesaran ALLAH dan menahan hawa nafsu ( An Naziat : 40-41 ).


5). SYURGA DARUSSALAM:


Syurga yang di ciptakan dari yakut merah dan di peruntukkan bagi orang yang kuat imannya dan Islamnya, memperhatikan ayat-ayat ALLAH serta beramal shaleh.


6). SYURGA DARUL MUQAMAH:


Syurga yang di ciptakan dari permataa putih dan di peruntukkan bagi orang yang bersyukur kepada ALLAH. Kata Darul Muaqaamah berarti suatu tempat tinggal di mana di dalamnya orang-orang tidak pernah merasa lelah dan tidak merasa lesu. Tempat ini diperuntukkan kepada orang-orang yang bersyukur sebagaimana yang di sebutkan di dalam surah ( Faathir ayat 35 ). Sedangkan syurga Darul Muaqaamah ini terbuat dari permata putih.


7). SYURGA AL-MAQAMUL AMIN:


Syurga yang di ciptakan dari permata putih.
Kata Al-Maqamul Amin menurut Dr M Taquid-Din dan Dr M Khan berarti tempat yang dan di peruntukkan bagi orang-orang yang bertakwa sedangkan syurga Al-MaqamulAmin ini terbuat dari permata putih.


?. SYURGA KHULDI:


Syurga yang diciptakan dari marjan merah dan kuning diperuntukkan bagi orang yang ta'at menjalankan perintah ALLAH dan menjauhi larangannya (orang-orang yang bertakwa).
.
MASYA'ALLAH…
Semoga kita semua termasuk ke dalam salah satu dari 8 macam syurga di atas...
ﺍَﻣِﻴﻦ ﻳَﺎ ﺭَﺏَّ ﺍﻟْﻌَﺎﻟَﻤِﻴْﻦ

❮ PREVIOUS
NEXT ❯
ArtikelinfoduniaPendidikanInspirasiMotivasi
+
×
  • ic_write_new.png expos
  • ic_share.png rexpos
  • ic_order.png urutan
  • sound.png malsa
  • view_list2.png listHD
  • ic_mode_light.png light
× rexpos
    ic_posgar2.png tg.png wa.png link.png
  • url:
× urutan
ic_write_new.png ic_share.png ic_order.png sound.png view_list2.png ic_mode_light.png ic_other.png
+