× -bahasa-

×

view_list1.png Portall   view_list1.png Artikel   view_masonry.png Galeri   view_grid.png Cerita   view_list2.png Video  
×
  • url:
×
×
×
7 0 0 0 0 0
7
   ic_mode_light.png

10 Tips Menjadi Ayah yang Hebat

Berikut ini tips menjadi Ayah yang hebat


1. Cintailah isterimu.


Terima segala baik buruknya sa'at menikahinya. Dia lah yang melahirkan dan menjaga zuriatmu hampir siang dan malam. Pengorbanan yang sangat jelas tidak mampu ayah lakukan.


Saban hari berperang dengan perasa'an dan pengorbanan dalam mengasuh zuriat mu sejak lahir.


Jika anda menyayangi isterimu, maka kasih dan cintailah keluargamu.


2. Luang masa bersama.


Sesekali bawa lah keluarga anda bersiar-siar. Bersantai ditepi pantai ditemani angin sepoi-sepoi.. 'Bonding time'.. Sesi bersantai dan bermersa bersama-sama. Sambil mendengar luahan hati masing-masing. Saling memperingati dan memperbaiki kesilapan diri.


Jika punya bayi kecil.
Sa'at bayi anda berjaga malam. Ambil peluang untuk menjaga dan mengasuh bayi anda. Biarkan isteri anda tidur dan ambil tempat isteri anda. Sa'at bayi anda 3 bulan adalah masa yang tepat untuk anda memainkan peranan anda sebagai bapak supaya pertumbuhan pembesaran bayi anda sejajar dengan perkembangan.


3: Jadilah teladan.


Saling menjaga dan memperbaiki diri supaya anda menjadi ikutan yang baik untuk anak anda.


Tunjukkn perilaku dan perbuatan yang baik kerana anak anda melihat setiap tingkah laku anda dan mungkin anak anda akan menjadikan anda sebagai IDOLA suatu hati nanti..


4: Fahamilah karakter setiap anak anda.


Saling berkomunikasi dan menerima kelebihan dan kekurangan masing-masing tanpa membezakan antara satu dengan yang lain. Berikan bimbingan mengikut cara yang bersesuaian dan tidak terlalu memaksa. Biarkan pertumbuhan mereka selaras dengan alirannya.


5: Tunjuk kasih sayang.


Terjemahkan kasih sayang anda pada anak anda. Jangan biarkan mereka berasa sendiri dan sepi. Saling berinteraksi dan saling memberi antara satu sama lain supaya mereka berasa dihargai dan disayangi..


6: Disiplinkan anak anda dengan kelembutan.


Ajar dan didik anak anda dengan kelembutan dan bukan terlau memaksa dan mendesak. Dikhuatiri mereka akan memberontak suatu hari kelak.
Memberikan penterjemahan dengan kelembutan dan bukan dengan amarah.


7: Tabungan masa hadapan.


Sebagai ayah yang bijak. Anda sebgagai ketua keluarga hendaklah bijan merancang perbelanja'an kewangan dalam keluarga. Wang bukanlah segalanya akan tetapi ia amatlah berguna untuk masa hadapan anak anda. Bijaklah menabung dan menyimpan untuk keguna'an kecemasan dan masa hadapan.


8: Makan bersama keluarga.


Nikmatilah sa'at makan bersama keluarga anda. Saling bermesra dan berbual. Tunjukkan rasa pengharga'an anta satu sama lain supaya mereka rasa disayangi.


9 : Berdo'a dan beribadah bersama.


Sebagai imam dan ketua keluarga, didiklah anak supaya mentakuti Allah ???? ?? ? ?????. Ajarkan mereka tentang sholat, dosa dan pahala supaya kelak mereka menjadi solleh dan solehah dan takut kepada Allah.


10: Nikmatilah sa'at menjadi seorang ayah yang kekal selamanya.


Sa'at anda menjadi seorang ayah, maka selamanya akan menjadi seorang ayah. Jadilah seorang ayah yang sabar dan bertanggungjawab dan mendidikan anak anda supaya pertumbuhan anak anda sejajar dengan perkembangannya.


 

❮ PREVIOUS
NEXT ❯
ArtikelinfoduniaWowLife StylePendidikanTrik dan tipsTutorialMotivasiInspirasi
+
×
  • ic_write_new.png expos
  • ic_share.png rexpos
  • ic_order.png urutan
  • sound.png malsa
  • view_list2.png listHD
  • ic_mode_light.png light
× rexpos
    ic_posgar2.png tg.png wa.png link.png
  • url:
× urutan
ic_write_new.png ic_share.png ic_order.png sound.png view_list2.png ic_mode_light.png ic_other.png
+